آسپارتام (Aspartame)

این ماده 180 تا 200 بار شیرین ‌تر از شکر است که به دو روش آنزیمی و غیر آنزیمی ساخته می‌شود و اولین بار تصادفی در سال 1965 کشف شده است. قدرت شیرین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگی بالا و کالری کم آسپارتام در صنایع غذایی به عنوان جایگزین مناسب شکر در مواد غذایی شیرین مانند انواع نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها استفاده می شود.

این ماده تحت نام های تجاری equal و NutraSweet به فروش می رسد و به صورت گسترده ای در محصولات بسته بندی به خصوص محصولات رژیمی و محصولاتی که به عنوان بدون قند به فروش می رسند مورد استفاده قرار می گیرد.

آسپارتام، شیرین کننده ی طبیعی
آسپارتام، شیرین کننده ی طبیعی

آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده ی سنتزی دی پپتیدی است که از دو آمینواسید (واحدهای سازنده پروتئین‌ها) فنیل آلانین و اسید آسپارتیک تشکیل شده‌است. اسید آسپارتیک توسط بدن انسان ساخته می شود و فنیل آلانین نیز اسید آمینه ای ضروری برای بدن است که توسط غذا ها دریافت می گردد.

وقتی که بدن شما شروع به هضم آسپارتام می کند بخشی از این ماده به متانول تجزیه می شود. اما لازم است بدانید که مصرف میوه، آبمیوه، نوشیدنی ها و بعضی از سبزیجات نیز حاوی و یا منجر به تولید متانول می شوند. متانول در مقادیر زیاد می تواند خطرناک باشد اما وجود متانول آزاد در مقادیر کم نیز خطرات زیادی را به دلیل جذب سریع به بار می آورد.

اما آیا آسپارتام سبب تولید متانول آزاد می شود؟!

این ماده در محصولات مجازی که مورد استفاده قرار می گیرد نمی تواند خطرناک باشد و فقط در صورت حرارت دادن می تواند متانول آزاد تولید کند.نام آیوپاک آسپارتام L-α-آسپارتیل-L-فنیل‌آلانین-متیل استر است و ساختار شیمیایی دو بعدی آن را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

فرمول شیمیایی اسپارتام
فرمول شیمیایی اسپارتام

مقدار کالری

این ماده در هر گرم 4 کالری دارد و از آنجایی که 200 بار شیرین تر از شکر است درمقادیر بسیار کم استفاده می‌شود بنابراین تقریبا هیچ کالری‌ای به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه نمی‌کند در نتیجه زمانی که این محصول جایگزین شیرین کننده‌ های داری کالری می‌شود کالری کل در غذاها و نوشیدنی‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد (گاهی به طور کلی حذف می‌شود: مانند نوشابه رژیمی، چای و آب گازدار).

جدول کالری اسپارتام
جدول کالری اسپارتام

دوز مصرفی

طبق تحقیقات EFSA وFDA مقدار دوز مصرفی مجاز روزانه از این ترکیب به صورت زیر می باشد:

FDA :

50میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن

EFSA :

 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن

یک قوطی نوشابه ی رژیمی حاوی 185 میلی گرم آسپارتام می باشد. فردی با 68 کیلوگرم وزن باید روزانه بیش از 18 قوطی نوشابه مصرف کند تا به بیش از مصرف مجاز تایید شده توسط FDA برسد. همچنین برای رسیدن به دوز غیر مجاز EFSA نیاز به مصرف 15 قوطی نوشابه می باشد.

توجه : در افراد دارای بیماری فلج کتونوری و افرادی که دارو های اسکیزوفرنی مصرف می کنند استفاده از Aspartame ممنوع اعلام شده است.

در چه محصولاتی از آسپارتام استفاده می شود؟

بیش از 6000 محصول در بیش از 100 کشور جهان این طعم‌دهنده را به عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌کنند. این غذاها و نوشیدنی‌ها شامل موارد زیر است:

  • آب گاز دار و سایر نوشیدنی‌ها (آبمیوه‌ها، چای یخ شده، آب طعم دار و غیره)
  • غلات
  • آدامس‌ ها
  • محصولات لبنی (شیر کم چرب طعم‌دار، ماست سبک وغیره)
  • میوه‌های کنسرو شده
  • دسرها (پودینگ سبک، بستنی سبک و غیره)
آسپارتام
آسپارتام

امیدواریم مطالب گفته شده توانسته باشد به اطلاعات شما در خصوص آسپارتام و این شیرین کننده ی طبیعی کمک کرده باشد.

نظرات خود را با ما در پایین همین پست به اشتراک بگذارید.

#آسپارتام# جایگزین مناسب شکر در مواد غذایی شیرین# شیرین کننده# equal# NutraSweet# شیرین کننده طبیعی# قند رژیمی
1400/6/8

صاحب نظر باشید !

با نظراتتان به بهبود عملکرد شرکت پرتو تجارت رادین کمک میکنید