چای سرد یا آیس تی به چه نوع نوشیدنی گفته می شود؟

چای سرد یا آیس تی نوعی چای معمولی است که با یخ، سرد یا خنک شده است. به طور معمول چای سرد، همان چای سیاه، سفید و یا سبز است که خنک شده و مصرف می شود.انواع مختلف چای سرد در سراسر جهان وجود دارد و برای بهبود طعم و مزه آن موادی مانند لیمو، هلو، گیلاس و نارنگی، استفاده می شود. روش تهیه چای یخ در همه جا یکسان بوده و تنها تفاوت کمی در تهیه آن وجود دارد.

چای سرد
چای سرد

انواع سرو کردن چای سرد در کشورهای مختلف

در ایالات متحده همراه با غذاهای مخصوص کشورشان یا سبکی از غذاهای جنوبی چای سرد سرو می‌شود. دمنوش‌هایی با طعم میوه و دمنوش‌های گیاهی نیز از جمله چای‌های سرد محبوب هستند.در برخی از قهوه‌خانه‌ها، انواع عجیب‌ و‌ غریب‌تری از چای ممکن است به صورت سرد سرو شوند، مانند چای یاس یا چای ارل گری.

سرو چای سرد تایلندی نیز در رستوران های تایلندی رایج است. چای سرد (چای هندی تند) در برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در دسترس است. در حالی که به طور سنتی به صورت سرد سرو نمی‌شود، ولی در ایالات متحده، چای اغلب به صورت سرد و سرد همراه با عسل به عنوان یک شیرین‌کننده سرو می‌شود، یا از قبل چای را شیرین می‌کنند.

چای سرد یاس، Genmaicha و Hōjicha در برخی از سبک‌های آشپزی چینی یا سایر رستوران‌های آسیایی در دسترس هستند، اما به ندرت، زیرا بیشتر سرو نوشیدنی چای به صورت گرم رایج است.

آیس تی
آیس تی

مزایا و معایب چای سرد

چای سرد نه تنها یک نوشیدنی با طراوت است، بلکه استرس را کاهش می‌دهد و برخی از مواد معدنی را برای بدن فراهم می‌کند. چای پرمصرف‌ترین نوشیدنی در سراسر جهان است و می‌توان آن را شیرین یا تلخ میل کرد. چای سرد بدون شیرینی مواد مغذی و ترکیبات زیادی به بدن می‌رساند.

اگرچه چای سرد شیرین شاید خوشمزه‌تر باشد، اما ممکن است عوارضی برای سلامتی ایجاد کند. در ادامه این مقاله مزایا و معایب نوشیدن چای سرد را بیان کردیم و سعی داریم شما را از فواید و مضرات مصرف زیاد چای سرد مطلع کنیم.

مزایا چای سرد

شما را هیدراته نگه می‌دارد

چای سرد برای بدن شما مفید است و شما را در طول روز هیدراته نگه می‌دارد.

با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند

ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سرد از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و به مبارزه با سرطان کمک می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد

چای سرد منبع عالی آنتی‌اکسیدان است و ترکیباتی به وجود می‌آورد که برای مبارزه با سلول‌هایی که به رادیکال های آزاد در بدن آسیب می‌رسانند، مناسب هستند.

از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند

چای سرد از ایجاد حفره در دندان‌های شما محافظت کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری خواهد کرد. این نوشیدنی می‌تواند سطح PH دهان شما را تغییر دهد، اما مانند سایر نوشیدنی‌ها به مینای دندان آسیب نمی‌رساند.

اعصاب را تسکین می‌دهد

نوشیدن روزانه چای سیاه سرد به کاهش سطح هورمون‌های استرس زا در خون کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای بعد از یک رویداد پر تنش، استرس را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

سلامت قلب را تقویت می‌کند

خطر حمله قلبی و سکته مغزی در میان افرادی که روزانه 3 فنجان چای سبز می‌نوشند، کاهش می‌یابد. ترکیبات فلاونوئید موجود در چای سبز، سفید و سیاه به مبارزه با بیماری‌های مزمن و مشکلات قلبی کمک می‌کند.

بدن شما را خنک نگه می‌دارد

در ماه‌های گرم، چای سرد می‌تواند به شما کمک کند خنک بمانید و دوباره به بدنتان مایعات مفید برسانید. چای سرد در شما احساس شادابی ایجاد می‌کند و تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

منبع فلوراید است

چای یخ باعث افزایش دریافت فلوراید در بدن می‌شود و همچنین اجزای فلاونوئیدی را فراهم می‌کند. همانطور که می‌دانید فلوراید به مبارزه با پوسیدگی دندان و تقویت دندان‌ها کمک می‌کند.

قند و کالری کمتری دارد

مصرف چای سرد بدون شکر حدود 2 کالری به بدن اضافه می‌کند و بدیهی است که قند کمتر در بدن مانع افزایش وزن می‌شود.

معایب چای سرد

نارسایی کلیه را به دنبال دارد

مصرف زیاد چای سیاه سرد باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. تجمع اسید اگزالیک در کلیه ممکن است نارسایی کلیه را ایجاد کند.

باعث ایجاد دیابت می‌شود

چای سرد شیرین می‌تواند حساسیت به انسولین را در بدن کاهش دهد و بنابراین خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. چای سیاه بر سطح قند خون تاثیرگذار است.

باعث سکته مغزی می‌شود

چای سرد شیرین مصرف قند را افزایش خواهد داد که به نوبه خود سطح تری گلیسیرید را نیز افزایش می‌دهد که در این صورت در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌گیرید.

چاقی را به همراه دارد

مصرف برخی از انواع چای سرد که کالری و قندهای افزوده بیشتری دارند، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. اگر قصد کاهش وزن دارید، از مصرف چای سرد با بیش از ۲۵۰ کالری اجتناب کنید.

فشار خون را بالا می‌برد

چای سیاه کافئین زیادی دارد و مصرف بیش از حد چای سرد سیاه می‌تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد و در برخی افراد یک بیماری قلبی به نام آریتمی ایجاد می‌کند.

باعث ایجاد اضطراب می‌شود

افرادی که به محصولات کافئین‌دار حساس هستند، باید از مصرف چای سیاه سرد خودداری کنند، زیرا باعث ایجاد احساس اضطراب در آن‌ها می‌شود.

کم خوابی را به همراه دارد

مصرف چای سیاه سرد می‌تواند به دلیل وجود کافئین زیاد، در خوابیدن شما مشکل ایجاد کند.

اعتیادآور است

گاهی اوقات باعث ایجاد وابستگی به چای می‌شود چه از نظر روانی و چه جسمی. به طوری که اگر چای سرد را مصرف نکنند، در تمام طول روز دچار سردرد می‌شوند یا احساس ناراحتی می‌کنند.

کم خونی از عارضه‌های آن است

چای سرد سیاه وضعیت افرادی که از مشکلات کمبود آهن رنج می‌برند را بدتر می‌کند.

اختلال خونریزی را حادتر می‌کند

افراد مبتلا به اختلال خونریزی باید با احتیاط چای سیاه بنوشند. کافئین موجود در چای سیاه سرد می‌تواند خون را لخته کند.

#چای سرد# آیس تی# انواع سرو کردن چای سرد# مزایا چای سرد# معایب چای سرد#
1401/2/5

صاحب نظر باشید !

با نظراتتان به بهبود عملکرد شرکت پرتو تجارت رادین کمک میکنید