آیس کافی چیست؟

آیس کافی یا همان (Iced Coffee) نوعی نوشیدنی خنک است که از میکس مواردی همچون قهوه اسپرسو یا نسکافه با یخ به دست می آید. همچنین در تولید این نوشیدنی می توان از سیروپ آیریش، کارامل، عسل و یا خامه استفاده کرد. موارد ذکر شده را با دستگاه های مخلوط کن میکس می کنند و در نهایت به ترکیب دلخواه تبدیل می شود.

توجه داشته باشید که آیس کافی نیز انواعی دارد. یکی از معروف ترین نوع این نوشیدنی ترکیب تایلندی آن است. در تایلند این نوشیدنی همراه با قهوه سیاه و شیرین، خامه غلیظ و هل سبز تهیه می‌شود. آیس کافی تایلندی گاهی با خامه فُرم‌گرفته و کمی پودر دارچین یا بادیان و وانیل سرو می گردد.

آیس کافی
آیس کافی

تاریخچه آیس کافی

آیس کافی نوعی قهوه است که به صورت سرد سرو می‌شود. اولین آیس کافی که ما می‌شناسیم و می‌توانیم با قطعیت در موردش صبحت کنیم، در الجزایر پیدا شده که Mazagran نام داشته است. این نوشیدنی، قهوه‌ی شیرین سرد بود.طبق شواهد، این آیس کافی توسط ارتش فرانسه و در نبرد Mazagran ساخته شد و نامش را از همان نبرد گرفت. فرانسویان در الجزایر مشغول جنگ با عرب‌ها و بربرها بودند و وقتی که ذخایر شیرشان تمام شد، به قهوه‌شان آب اضافه کرده و تصمیم گرفتند آن را سرد بنوشند تا بر گرمای هوا غلبه کنند.

پس از بازگشت به پاریس، کهنه سربازان نبرد Mazagran به کافه‌داران پیشنهاد دادند این نوشیدنی جدید را برای مشتریانشان ارائه دهند، همچنین گفتند که این قهوه‌ی سرد در لیوان‌های بلند شیشه‌ای سرو می‌شود.از آن زمان، این نوشیدنی با نام قهوه مازاگران شناخته می‌شود. به پیشنهاد فرانسوی‌ها اعتماد کنید و از طعم بسیار دلچسب آیس کافی غافل نمانید.تا جایی که ما می‌دانیم، سال ۱۹۹۵ در زمانی که استارباکس از محصول جدید خود با نام فراپوچینو رونمایی کرد، که ترکیب فراپه و کاپوچینو بود و به عنوان یک نوع قهوه سرد ترکیبی معرفی شد.این اتفاق نقطه عطفی برای افزایش مصرف آیس کافی و انواع قهوه سرد در جهان شناخته می‌شود.

قهوه‌ی سرد
قهوه‌ی سرد

تفاوت Iced Coffee با Cold Brew Coffee

به طور کلی تفاوت آیس‌کافی و قهوه سرد در روش‌های تهیه، زمان و دمای دم کشیدن و عطر و طعم آن‌ها است. قهوه دم سرد در مقایسه با آیس کافی در دمای سردتر یا به قولی در دمای اتاق دم کشیده می‌شود. در حالی که آیس‌کافی با آب داغ و دمای بالا دم شده سپس روی تکه‌های یخ ریخته می‌شود. زمان تهیه قهوه سرد در مقایسه با آیس کافی بسیار طولانی‌تر و عطر و طعم آن نسبتا ملایم‌تر است.

مدت زمان و دما در تهیه آیس کافی و قهوه دم سرد

قهوه دم سرد در دمای خنک یا دمای اتاق که معمولا بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است، دم کشیده می‌شود. بنابراین عصاره گیری و انحلال قهوه به زمان بسیار زیادی حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت احتیاج دارد. همان طور که گفتیم آیس کافی با دمای بالا دم کشیده شده سپس روی یخ ریخته می‌شود. بنابراین به زمان کم‌تری نیاز دارد. بهترین دما برای تهیه قهوه حدود ۹۰ درجه سانتیگراد است.

عطر و رایحه

چون زمان عصاره‌گیری قهوه دم سرد بسیار طولانی است عطر قهوه به خوبی آزاد می‌شود. اما رایحه یک ویژگی ماندگار نیست و ممکن است در زمان سرو رایحه زیادی از آن احساس نشود. آیس کافی به دلیل زمان کم‌تر، رایحه نسبتا خوبی از خود بروز می‌دهد.

مقدار کافئین

هرچه قهوه بیشتر با آب در تماس باشد، مقدار کافئین آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین قهوه دمی که مدت زمان عصاره‌گیری آن بیشتر است، می‌توان مقدار کافئین بیشتری از آن دریافت نمود.نوع قهوهبرای تهیه قهوه دم سرد، کیفیت و نوع دانه قهوه بسیار تاثیرگذار است. بسیاری از قهوه ‌نوشان به این معتقدند که قهوه ربوستا با رست تیره طعم بهتر و برخی دیگر قهوه با درجه رست روشن‌تر را مناسب می‌دانند. برای تهیه آیس کافی نیز تازگی دانه‌ها و رست (برشتگی) مدیوم بهترین گزینه محسوب می‌شود.

میزان اسیدیته

تحقیقات نشان داده قهوه‌هایی که به روش دمِ سرد تهیه می‌شوند نسبت به قهوه داغ ۶۷٪ اسیدیته کمتری دارند. وقتی قهوه آسیاب شده با آب داغ دم داده شود روغن حاوی ترکیبات اسیدی از آن خارج می‌شود. این همان طعم تلخی است که از قهوه سراغ دارید. هر چه قهوه کمتر اسیدی باشد، هم خوش طعم‌تر است و هم برای دندان‌ها و معده‌تان سالم‌تر میباشد.

کلام آخر

آیس کافی محصولی نو و خلاقانه و دارای پتانسیل بالا در بازار نوشیدنی ایران می باشد و ما، در پرتو تجارت رادین با ارائه مواد اولیه با کیفیت و فرمولاسیون انحصاری افتخار همراهی شما عزیزان را داریم.

#آیس کافی# قهوه سرد# Iced Coffee# روش‌های تهیه آیس کافی# روش‌های تهیه قهوه سرد
1401/1/21

صاحب نظر باشید !

با نظراتتان به بهبود عملکرد شرکت پرتو تجارت رادین کمک میکنید