ماست ميوه‌اي، ترکيبي از ماست و ميوه‌ می‌باشد که در واقع خواص هر دو گروه را در خود جای داده است. این خوراکی خوشمزه و جذاب، از ترکیب میوه و ماست که سرشار از کلسیم و ویتامین‌های بسیاری است تشکیل شده و معمولاً در کنار غذا یا به عنوان وعده‌ اصلی صبحانه استفاده می‌شود.

این خوراکی ترکیبیِ جذاب، گزینه‌ای مناسب برای کودکان و افرادی است که مزه اصلی ماست را دوست ندارند. شما با یک ترکیب ساده می‌توانید این دسر خوشمزه را برای آن‌ها آماده کنید تا نوش جان کنند.ماست میوه‌ای دسری کم‌کالری، رژیمی، سالم و مقوی که هم می‌توان خانگی درستش کرد و هم به شکل بسته‌بندی در فروشگاه‌های خوراکی و سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شود.

مهم‌ترین خواص ماست میوه ای، سرشار از آنتی اکسیدان:این دسر جذاب، ترکیبی از ماست به همراه تکه‌های میوه است. میان وعده‌ای دلچسب و یک وعده اصلی بسیار مقوی است که علاوه بر استفاده به عنوان صبحانه در تهیه انواع دسر (ماست و گرانولا، چیزکیک‌های میوه‌ای)، نوشیدنی (اسموتی‌ها، شیک‌ها)، انواع ماست بستنی و سالاد میوه قابل استفاده است.

مهم‌ترین خواص ماست میوه‌ای عبارتند از:

  • جذب راحت‌تر کلسیم موجود در ماست نسبت به کلسیم موجود در شیر
  • افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن به دلیل وجود باکتری‌های موجود در ماست
  • جلوگیری از بروز سرطان روده‌ بزرگ به دلیل وجود کلسیم در ماست
  • (ماست حاوی ویتامین‌های محلول در آب (گروه B و ویتامین C، محلول در چربی (A, D, E, K)
  • تنظیم فشارخون به دلیل خواص تغذیه‌ای میوه
  • تاثیر مثبت بر تقویت حافظه و یادگیری سریع
  • جلوگیری از بروز چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی
  • سرشار از فیبر

تاثیرات مفید ماست بر بدن انسان، مناسب برای سیستم گوارش:

از مهم‌ترین خواص ماست این است که سیستم گوارش افراد حساس به لاکتوز را چندان دچار اختلال نمی‌کند. سیستم گوارش برخی از افراد نسبت به لاکتوز موجود در شیر حساس است اما لاکتوز موجود در ماست تبدیل به اسید لاکتیک شده و دیگر حساسیت خاصی به وجود نمی‌آورد. از طرف دیگر، کلسیمِ ماست راحت‌تر از شیر جذب بدن می‌شود چرا که PH ماست پایین‌تر است و کلسیم در آن به صورت محلول درمی‌آید. تمامی این موارد در کنار هم خواص ماست را بیشتر کرده، ماست باکتری‌هایی دارد که سبب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود؛ این باکتری‌ها همچنین کلسترول خون را پایین می‌آورند و فشارخون را تنظیم می‌کنند. بنابراین خوردنِ ماست برای کسانی که چربی و فشار خون دارند، بسیار توصیه می‌شود.

آیا ماست میوه ای چاق کننده است؟

ماست‌ میوه ای به طور معمول باعث افزایش وزن نمی‌شود، اما در صورتی که خوراکی‌های نامناسب را با ماست ترکیب کنید ممکن است کالری دسر افزایش یافته و در نهایت منجر به اضافه وزن شود. برخی از مواد در ترکیب با ماست سبب تغییراتی در بدن می‌شوند که خوشایند نبوده و باید از اضافه کردن آن‌ها با هم پرهیز کنید.به همین منظور خرید ماست میوه ای آماده به دلیل بسیاری از موارد به خصوص مشخص بودن ارزش غذایی آن، بهتر و راحت‌تر است.

محققان توصیه می‌کنند که لبنیات را نیابد به منظور کاهش وزن از برنامه غذایی‌ حذف کرد، چرا که توانایی ماست برای سوزاندن چربی‌ها و حفظ عضلات در شرایط مطلوب با رژیم غذایی اصولی اتفاق خواهد افتاد. طبق یافته‌های محققین هر چه مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و ماست در وعده‌های غذایی شما بیشتر باشد، افزایش وزن‌تان نیز کمتر خواهد بود.

خواص ماست و سیب

سیب یکی از میوه‌های سالم و مقوی است که سرشار از کلسیم بوده که با ترکیب کلسیم موجود در ماست بمبی از کلسیم را در یک وعده غذایی میل خواهید کرد.

خوردن سیب و ماست خواص خاص خود را دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • حفظ سلامت قلب
  • جلوگیری از بالا بودن کلسترول خون
  • جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها
  • جلوگیری از بروز دیابت

خواص ماست و توت فرنگی

توت‌فرنگی سرشار از فیستین است که به بهبود حافظه کمک بسیاری می‌کند، مصرف دو یا چند توت‌فرنگی در هفته از زوال عقل و حافظه نیز جلوگیری می‌کند. در کنار این ویژگی ها، این میوه از بروز ناراحتی‌های قلبی هم جلوگیری کرده و ترکیب آن با ماست می‌تواند رژیم غذایی سالم و کاملی را برای شما فراهم آورد.

از دیگر خواص ماست و توت‌فرنگی می‌توان به پنج مورد که در زیر آمده اشاره کرد:

  • جلوگیری از زوال حافظه
  • جلوگیری از بروز ناراحتی‌های قلبی
  • جلوگیری از بیماری آسم
  • سفید کردن دندان‌ها
  • خواص ضد سرطان

مراحل تولید ماست های طعم دار

آماده سازی مواد اولیه و استانداردسازی

ابتدا شیر ورودی به کارخانه را درون تانک های ذخیره قرار می دهند و از آن نمونه برداری می کنند. کیفیت شیر را از لحاظ باکتریولوژیکی مورد بررسی قرار می دهند.ممکن است برای رسیدن به مقدار چربی، پروتئین و مواد جامد تغییراتی در شیر ایجاد کنند.

برای مثال با افزودن شیر خشک مقدار پروتئین شیر را افزایش می دهند و بافت آن را بهبود می بخشند.

مخازن ذخیره تک جداره، دوجداره

فرآیند حرارتی (پاستوریزاسیون)

هدف از پاستوریزاسیون شیر عبارت است از:

  • تغییر رنگ پروتئین های سرم شیر (آب پنیر)
  • تشکیل ژل پایدار توسط پروتئین ها
  • از بین بردن میکروارگانیسم های عامل فساد و بیماری زا

علاوه بر ایمن سازی، با از بین بردن میکروارگانیسم های نامطلوب، شرایط رشد را برای فعالیت پروبیوتیک ها و استارتر ها مطلوب می کند.

هموژنیزاسیون و خنک کردن شیر:

این فرآیند به منظور ایجاد بافتی پایدار با غلظت مناسب در تولید ماست طعم دار انجام می شود. پس از آن نیز شیر را تا ۴۲ درجه سلسیوس خنک می کنند. هدف از خنک کردن، رسیدن به دمای مناسب برای کشت اولیه (استارتر ها) می باشد.

تلقیح و گرم خانه (اینکوباتور) گذاری:

در این مرحله از تولید ماست طعم دار، استارتر ها را به شیر خنک شده اضافه می کنند. سپس شیر را درون اینکوباتور قرار می دهند و به آن زمان می دهند تا به pH مورد نظر برسد.در نهایت به منظور متوقف کردن ادامه عمل استارتر ها، ماست را تا دمای ۷ درجه سلسیوس خنک می کنند.

پر کردن و افزودن ترکیبات طعم دهنده:

انواع میوه ها و طعم دهنده ها بسته به نوع ماست طعم دار، در مراحل مختلف افزوده می شوند. می توان این مواد را قبل از پر کردن درون ظروف قرار داد و سپس ماست را در آن پر کرد. چنین ممکن است در مرحله تخمیر ترکیبات طعم دهنده را به ماست افزود.سپس درب ظرف را مهر و موم می کنند و بسته بندی ماست نیز انجام می شود.

شرکت پرتو تجارت رادین وارد کننده انواع طعم دهنده های میوه ای با تیم تکنیکال مجرب و کشف فرمولاسیون های خوشمزه و جدید میتواند شما تولید کنندگان را در این مسیر یاری رساند.

#ماست# ماست طعم دار# شرکت پرتو تجارت رادین# انواع طعم دهنده های میوه ای# مراحل تولید ماست# ماست میوه ایی# تولید و تهیه ماست میوه ایی
1402/12/23

صاحب نظر باشید !

با نظراتتان به بهبود عملکرد شرکت پرتو تجارت رادین کمک میکنید