حال و هوای تابستان و گرمای آن باعث می شود که اغلب بخواهیم با خوردن یک خوراکی عطش بدنمان را برطرف کنیم. حالا می‌خواهد یک نوشیدنی باشد و یا یک غذای خوشمزه.خوراکی ها با طبع سرد باعث می‌شوند تا خون در بدن ما به صورت آرام جریان پیدا کند، در نتیجه دمای بدن و گرمای آن کاهش پیدا می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که ما به دنبالش هستیم.

خوراکی های با طبع سرد

1. قارچ

قارچ، این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار طبع سردی دارد.قارچ منبع بزرگی از فیبر است و به همین علت می تواند در درمان یبوست موثر باشد. اسید هیالورونیک موجود در قارچ باعث طراوت پوست و جلوگیری از چروک شدن آن می شود.

2. هندوانه

هیچ چیز به اندازه یک هندوانه سرد و شیرین نمی تواند عطش تابستانه شما را برطرف کند. با خوردن این میوه خوشمزه آب از دست رفته بدن خود را در گرما جبران کنید.

3. ماست

ماست همیشه یک پای سفره ایرانی هاست. هر چه از خواص ماست بگوییم کم گفته ایم.این خوردنی می تواند یک لوسیون صورت باشد یا یک تقویت کننده حافظه، کلسیم آن دشمن پوکی استخوان است و فسفرش می تواند حافظه را تقویت کند.

4. خیار

خیار از آن خوراکی هاییست که خیلی سرد است. به همین علت نباید در خوردنش زیاده روی کرد.اما خوردن یک آب دوغ خیاره لذیذ می تواند یک شام تابستانه سبک به حساب آید.

5. برنج

برنج هم از خوراکی با طبع سرد است.این غله پرطرفدار بخش زیادی از انرژی افراد را در طول روز تامین می‌کند. آب آن را دور نریزید، از آن می توانید برای تقویت مو استفاده کنید.

6. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به خاطر پروتئین موجود در خود از غذاهای محبوب در بدنسازی است. کسانی که به دنبال عضله سازی هستند حتماً سفیده تخم مرغ مصرف کنند.

7. کاهو

کاهو که سرشار از ویتامین‌های K و A است، در تمام دنیا طرفدار دارد.این گیاه یک منبع غذایی برای کسانی است که قصد دارند رژیم بگیرند.

8. اسفناج

اسفناج هم طبعی سرد دارد. این گیاه حاوی اسید فولیک است و باعث بهبود عملکرد قلب و طول عمر می شود.

9. ماش

ماش از آن دسته حبوباتی است که چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.ماش می‌تواند اسهال را برطرف کند، بینایی را تقویت کند و باعث آرامش اعصاب شود.این خوراکی بر خلاف سایر حبوبات غیر نفاخ است.

10. گوشت گاو

یکی دیگر از خوراکی های با طبع سرد گوشت گاو است. از گوشت چرخکرده گاو می توان در پخت انواع غذاها همچون کوبیده، کتلت و کوکو استفاده کرد.

11. ترشی

ترشی از آن دست خوراکی‌های بسیار خوشمزه است که در کشورمان طرفداران زیادی دارد.انواع ترشی ها می توانند به کاهش قند خون، تعادل اسید معده، جلوگیری از بروز سرطان ها و کاهش چربی خون کمک کنند.

12. زردآلو

زرد آلو از آن دست میوه های سرد، اما خوشمزه است. این میوه تابستانی می‌تواند به بهبود دستگاه گوارش، التهاب مفاصل، دیابت و برطرف کردن نفخ معده کمک کند.

13. ماهی

ماهی از آن خوراکی های لذیذ و پرخاصیت است که از طبیعتی سرد برخوردار است. روغن ماهی در درمان مشکلات اعصاب و روان و رفع چاقی شکمی کمک می کند.

14. عدس

عدس به دلیل آهن فراوانی که دارد می تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد. این خوردنی سرشار از ویتامین آ، کلسیم، منیزیم و ویتامین ث است.

15. گندم

گندم هم از آن دست خوراکی های با طبع سرد است. از گندم می توان در تهیه نان، کیک، حلیم و انواع آش بهره برد.

16. موز

موز خواص بی‌نظیری دارد. این میوه می‌تواند به رفع کم خونی، بهبود زخم معده و سیستم ایمنی کمک کند.همچنین می تواند یک وعده کامل غذا برای کودکانی باشد که بد غذا هستند.

17. آناناس

آناناس از آن دست میوه های لاکچری است که طبع سردی دارد.برای اینکه بتوانید روز خود را پر انرژی آغاز کنید، حتما از آب آناناس در وعده صبحانه بهره ببرید.

18. گلابی

گلابی میوه ای آبدار است که مصرف آن در تابستان به خنک شدن کمک می کند.این میوه خوشمزه اگر به صورت مداوم مصرف شود خطر سکته مغذی را تا حدودی کم می کند.

19. سیب

سیب هم طبیعتی سرد دارد. سیب برای بهبود پوست، تقویت سیستم ایمنی، رفع کلسترول و سرطان و بروز آلزایمر مفید بوده و دهها خاصیت دیگر نیز دارد.

20. پنیر

پنیر، این صبحانه پرطرفدار هم جز خوراکی های با طبع سرد است.برای اینکه این صبحانه یکنواخت نشود می توانید از خوراکی هایی مانند روغن زیتون، خیار، گوجه و گردو در کنار آن استفاده کنید.

21. خامه

همانطور که گفتیم لبنیات طبیعتی سرد دارند.خامه به دلیل چربی بالایی که دارد حدود ۳ برابر ویتامین‌های بیشتری نسبت به شیر دارد. اما به دلیل پرچرب بودن برای کسایی که چربی خون دارند، توصیه نمی شود.

22. کیوی

کیوی پرخاصیت است، از ویتامین‌های آ، ب6، سی،ای، کلسیم، منیزیم و آهن گرفته تا ویتامین ث که حدود ۱۵۴ درصد از کل ویتامین ها در هر ۱۰۰ گرم کیوی را تشکیل می‌دهد.کیوی جادوی اثر گذار بر مشکلات پوستی است، از خوردن آن غافل نشوید.

23. روغن کنج

داین خوراکی پرطرفدار اما سرد به ملکه روغن ها معروف است.روغن کنجد از بروز بیماری‌هایی مثل سکته قلبی، پارکینسون، فشار خون، سرطان گوارش و ده ها بیماری دیگر جلوگیری می کند.

24. سیب زمینی

سیب زمینی که طبع سردی دارد به دلیل کالری بالای خود برای کسانی مناسب است که قصد اضافه وزن دارند. آب سیب زمینی برای پر شدن صورت بسیار مفید است.

25.نارنج

نارنج هم با تمام خواصی که دارد، جز خوراکی های با طبع سرد است. شکوفه این درخت که به بهار نارنج معروف است یکی از خوراکیهای خوش عطر دمنوش ها بشمار می آید.

26. کدو حلوایی

کدو حلوایی که به کدوتنبل هم شهرت دارد، چندان در ایران طرفدار ندارد. اما شاید اگر از خواص بی نظیرش مثل تقویت ریه ها و سیستم ایمنی بدن، بهبود قلب و مقابله با پیری چشم خبر داشته باشید، نظرها راجع به آن فرق کند.

27. باقلا

باقلا حبوباتی پرطرفدار با ارزش غذایی بالا است. این دانه منبع مالی فیبر و پروتئین محسوب می‌شود، اسیدهای آمینه، کلسیم و پتاسیم دارد و برای تقویت قوای جنسی بسیار مفید است.

28. بالنگ

بالنگ نوعی از مرکبات است که مربای آن بسیار خوش طعم بوده و شهرت بیشتری نسبت به میوه دارد.این میوه برای تقویت قلب و کبد تاثیرگذار است و نفخ معده را از بین می‌برد.

28. مرغ

مرغ هم که طبیعت سردی دارد، جزو جدانشدنی سفره ما ایرانی‌ها و آشپزی خانم ها محسوب می‌شود. ۱۲۰ گرم از مرغ می‌تواند تا ۷۰ درصد پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. مرغ که در دسته های گوشت های سفید قرار می‌گیرد، دلیل چربی پایین برای افراد با سن بالا توصیه می‌شود.

#طبع سرد# غذاهای سرد# غذاهای طبع سرد# چه غذاهایی طبع سرد دارند#
1402/2/6

صاحب نظر باشید !

با نظراتتان به بهبود عملکرد شرکت پرتو تجارت رادین کمک میکنید