انواع نوشیدنی های میوه ایی

طبق استاندارد سازمان غذا و دارو نوشیدنی های میوه ایی به چند دسته تقسیم میگردند که در این مطلب به اختصار با آنها آشنا می شویم.

آب میوه تغلیظ شده (کنسانتره )

فرآورده اي كه از تغلیظ آب میوه تخمیر نشده به روشهاي مکانیکی بدست آمده و با روشهاي فیزیکي نگهداري و بسته بندي مي گردد.

شربت

مخلوط شکر و آب و ماده اصلي شربت كه برحسب نوع شربت می تواند کنسانتره میوه ،آبمیوه ،سرکه،عرقیات یا عصاره های گیاهی باشد و می بایست به غلظت نهایی تعیین شده در استاندارد مربوطه برسد و فرآیند حرارتی را طی می کند.

آبمیوه ها در بازار در سه دسته عرضه مي شوند، میزان آبمیوه طبیعی در هرکدام از این محصولات متفاوت است.

  1.  آبمیوه های طبیعی
  2. نوشیدنی های میوه ای
  3. نکتارها
آب میوه های طبیعی
آب میوه های طبیعی

آب میوه های طبیعی :

فرآورده ای است که از آبگیری میوه سالم و رسیده و یا از رقیق شدن آب میوه تغلیظ شده (کنسانتره میوه )یا پوره میوه با آب آشامیدنی به دست می آید و پس از پاستوریزاسیون بسته بندی می شود. این فراورده دارای 100درصد محتوی میوه است.

نوشیدنی میوه ای بدون گاز :

فرآورده ای است که از رقیق شدن آب میوه تغلیظ شده (کنسانتره میوه )با آب آشامیدنی و شکر و رنگ دهنده طبیعی خوراکی، طعم دهنده طبیعی خوراکی (اسانس )به دست می آید و پس از حرارت دهی (پاستوریزاسیون) بسته بندی می شود.

نوشیدنی میوه ای بدون گاز دارای حداقل 25 درصد محتوی میوه است و سایر مواد متشکله آن آب و شکر ومی باشد.

نکتار :

فرآورده ای است که از آبگیری میوه سالم و رسیده و یا از رقیق شدن درصد مشخصی آب میوه تغلیظ شده (کنسانتره میوه )یا پوره میوه با آب آشامیدنی و شکر به دست آمیده و پس از پاستوریزاسیون بسته بندی می شود.نکتار میوه دارای حداقل 35 تا 50 درصد محتوی میوه است.

نوشابه میوه ایی
نوشابه میوه ایی

فرآورده های آبمیوه :

منظور از فراورده های آب میوه ، نوشیدنی های حاوی آب میوه مانند نوشابه میوه ای و نکتارمیوه است که ممکن است ساده (یک نوع آب میوه ) و یا مرکب (مخلوط چند نوع آب میوه ) باشد.

نوشابه میوه ای :

فراورده اي است تخمیر نشده ، ولي قابل تخمیر كه ازمخلوط كردن آبمیوه و یا آبمیوه باز سازی شده با آب شکر و یا بدون شکر به دست می آید . نوشابه میوه ای ممکن است ساده یا مرکب باشد.حداقل آب میوۀ محتوی نوشابۀ های میوه ای 20 درصد و در مورد میوه های ترش 5 درصد است.

نوشیدنی بر پایه عرقیات :

فرآورده ای است که از اختلاط عرقیات،آب،افزودنی های مجاز و شیرین کننده ها به دست آمده و فرآیند حرارتی را طی کرده و مستقیماً جهت نوشیدن مصرف می گردند.

آثار تغذيه‌اي آب‌ميوه :

آبميوه‌ها حاوي تركيب خاصي از مواد مغذي هستند كه براي حفظ سلامت سودمندند و به كاهش خطر ابتلا به بعضي از بيماري‌ها منجر مي‌شود. علاوه بر مواد مغذي اصلي(مانند ويتامين‌ها و مواد معدني و غيره) آب‌ميوه‌ها اغلب حاوي تركيبات شيميايي خاصي هستند كه از ميوه منشا مي‌گيرند.

اين تركيبات شيميايي عبارتند از: آنتي اكسيدان‌ها، تقويت كننده‌هاي سيستم ايمني بدن و تركيباتي كه با عنوان مواد ضد باكتري يا ضد ويروس فعاليت مي‌كنند.

تحقيقات متعدد در اين زمينه نشان مي‌دهند كه اين تركيبات فعال زيستي قادرند به تنهايي يا در كنار ويتامين‌ها و مواد معدني موجود در ميوه به حفظ سلامت بدن كمك كنند.

تعدادي از آثار سودمند و مفيد ناشي از آبميوه‌ها اصلي در زير ذكر شده است:

  • آب مركبات داراي مقادير مكفي ويتامين C براي تامين نياز بدن هستند.
  • آب انگور و آب گوجه‌فرنگي منبع غني از آنتي اكسيدان‌ها هستند.
  • تركيبات خاص موجود در آب انگور موسوم به پلي فنول‌ها، آثار مثبتي در كاهش علايم مربوط به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي دارد.
  • آب گريپ فروت حاوي مقادير در خوري آنتي اكسيدان است كه اثر مثبتي در كاهش شاخصه‌هاي مربوط به بيماري افزايش سطح كلسترول خون دارد.
  •  آب پرتقال، گريپ‌فروت و آناناس حاوي مقادير مناسبي فولات‌ها هستند كه در كاهش خطر آسيب‌هاي نخاعي موثراست.
  • تركيبات موجود در سيب‌ها و آب سيب در كاهش خطر آسيب‌هاي مجراي تنفسي موثر است.
  •  رژيم غذايي مملو از پتاسيم ممكن است به حفظ فشارخون در شرايط طبيعي كمك كند. ميوه‌هاي حاوي پتاسيم شامل آلو و گوجه‌سبز و آب حاصل از آنها، آب پرتقال، موزها، هلو و زردآلوي خشك، طالبي و خربزه هستند

مزاياي بسته‌بندي قوطي براي مصرف‌كنندگان وخرده فروشان عبارتند از :

  • سهولت در جابه‌جايي و انبارداری
  • وزن سبك و كارايي بالاتر به دليل كم‌حجم بودن
  • محافظت نوشيدني در مقابل نور و هوا
  • بهترين بسته‌بندي مطابق با سياست‌هاي زيست‌ محيطی
  • قابليت بازيافت بالا نسبت به ساير بسته‌بندي‌ها
  • بالا بودن زمان نگهداري در ويترين فروشگاه‌ها
  • قابليت بالا در نگهداري تازگي، طراوت و گازدار بودن نوشيدني‌هاي گازدار
#انواع نوشیدنی های میوه ایی# آب میوه تغلیظ شده# شربت# آب میوه های طبیعی# نوشیدنی میوه ای بدون گاز# نکتار# فرآورده های آبمیوه# نوشابه میوه ای# نوشیدنی بر پایه عرقیات#
1400/7/19

صاحب نظر باشید !

با نظراتتان به بهبود عملکرد شرکت پرتو تجارت رادین کمک میکنید